Izvor: z1info.rs

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture fabrikovanjem propisa i procedura, kao i manipulacijom mehanizmima isključivanja javnosti iz procesa donošenja odluka, onemogućilo je održavanje javne sednice “komisije za javni uvid” u Nacrt prostornog plana za koridor auto-puta Beograd-Zrenjanin-Novi Sad sa Izveštajem o strateškoj proceni uticaja na način koji je zakonom prihvatljiv.

Naime, nakon održanog javnog uvida u Nacrt prostornog plana za koji, suprotno zakonskoj obavezi jer nije održana javna prezentacija, Sekretarijat za urbanizam i građevinske poslove grada Beograda je 25. maja, oglasio vreme i mesto održavanja javne sednice “komisije za javni uvid” za 2. jun sa početkom u 8:30 časova u prostorijama Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Ovim oglasom, u pogledu prisustva i učešća javnosti jasno je naglašeno sledeće:

,,Fizička lica i predstavnici pravnih lica koji su u toku trajanja javnog uvida podneli primedbe u pisanom obliku, mogu prisustvovati javnoj sednici i usmeno obrazložiti podnete primedbe. Obrađivač planskog dokumenta javno iznosi svoj stav o svakoj podnetoj primedbi.’’
,,Zbog epidemiološke situacije u Republici Srbiji samo podnosioci primedaba mogu da prisustvuju Javnoj sednici komisije za javni uvid.’’

Iako je zakonitost ovih odredbi u koliziji sa pozitivnim propisima Republike Srbije, kao i međunarodnim sporazumima kojima se propisuje postupak učešća javnosti u donošenju planova, programa i politika, ono sa čime su se suočili građani okupljeni ispred Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture (MGSI) jeste nesvakidašnji čin kršenja zakona, propisa i prava građana. Naime, pred ulazom u zgradu u Nemanjinoj 26 ograničen je pristup građanima koji su podneli primedbe i stekli legitimno pravo da svoje primedbe obrazlože. Pod izgovorom nedovoljnog kapaciteta sale, građanima je na licu mesta, od strane neimenovanog službenika MGSI predočeno da ne mogu svi da uđu u salu, kao i da ispred udruženja građana koje je podnelo primedbe sednici može pristupiti samo po jedan predstavnik. Nije nam poznato, niti je neimenovani službenik to objasnio, kojim propisom je ova procedura utvrđena?

Ne samo da su pomenuti uslovi održavanja sednice nezakoniti, već ove okolnosti i naknadne izmene procedure nisu sadržane u oglasu o održavanju javne sednice, niti je iko od prisutnih na bilo koji način o njima bio obavešten. Na argumentovano negodovanje predstavnika udruženja RERI, kao i apel na poštovanje zakona i propisa, neimenovani službenik odgovorio je da je ovakvim merama bilo nužno pristupiti usled velikog broja pristiglih primedbi u poslednjem trenutku tokom trajanja javnog uvida. Pomenutom licu predočeno je da zakon vrlo jasno propisuje način i postupak održavanja javne sednice čak i u slučajevima velikog broja prispelih primedbi, kao i da je nadležni organ bio dužan da postupi u skladu sa zakonom i obezbedi adekvatne kapacitete, ili omogući da sednica zaseda više puta o čemu zainteresovana javnost mora biti blagovremeno i adekvatno obaveštena.

Potom je usledio pokušaj selektivnog i arbitrernog dogovaranja o prisustvu sednici, a okupljenim građanima saopštena vest o navodnom zasedanju nove javne sednice u ponedeljak 7. juna u sedištu jedinice lokalne samouprave iz koje je pristigao najveći broj primedbi – Kovačici, što je takođe informacija koja nigde nije javno objavljena. Službeniku je skrenuta pažnja da je neprihvatljivo svako odstupanje od zakona, kao i da mogućnost kompromisnih i na licu mesta ustanovljenih pravila održavanja javne sednice ne postoji, te da su ovako neodgovornim ponašanjem i pokušajima fabrikovanja zakona i propisa učinjeni drastični proceduralni propusti u kojima je nemoguće održavanje sednice.

Važno je skrenuti pažnju na još nekoliko bitnih detalja. Najpre, ne postoji Komisija za javni uvid, već Komisija za planove, što su javni službenici koji su sprovodili nezakoniti javni uvid mogli da saznaju prostim čitanjem zakona i podzakonskih akata. Dalje, javna prezentacija plana i izveštaja o strateškoj proceni uticaja nije isto što i javna sednica komisije, i postoje utvrđeni rokovi za održavanje javne prezentacije. I to su službenici mogli da sazanju da su čitali propise koje su dužni da primenjuju. Javnu prezentaciju je trebalo organizovati najkasnije 10 dana pre isteka javnog uvida, a ne posle isteka javnog uvida. Takođe, nosilac izrade plana je Ministarstvo građevinarstva, a ne gradski sekretarijat, pre svega zbog toga što plan obuhvata teritoriju više gradova i opština.

Neodgovornosti u sprovođenju propisa sada se pridružuje i neodgovornost u čitanju samih propisa, što je novi nivo neodgovornosti koji zaista iznenađuje, čak i kada je u pitanju administracija Republike Srbije.

Dešavanja ispred ulaza u zgradu MGSI epilog su niza nezakonitosti i proceduralnih propusta sprovođenja javnog uvida, kao i neodgovornog ponašanja nadležnih organa. Evidentno je i veoma zabrinjavajuće to što zaobilaženje zakonske obaveze održavanja javne prezentacije tokom trajanja uvida kao i neadekvatno oglašavanje i održavanje javnih sednica postaju ustaljena praksa usvajanja dokumenata prostornog i urbanističkog planiranja u Srbiji. Podsećamo da je uloga strateškog planiranja upravo u definisanju javnog interesa i usvajanju opredeljenja koja neće dugoročno ugroziti društveni, ekonomski i ekološki aspekt održivog razvoja. Ovo se ne može postići fabrikovanjem procedura i kreativnim manipulisanjem mehanizmima isključivanja javnosti već samo i isključivo održavanjem kvalitetnog otvorenog dijaloga svih uključenih aktera. Ovakav i na ovaj način usvojeni plan drastično bi ugrozio očuvanje prirodnih vrednosti i odlika predela na trasi pomenutog koridora koje se prostire kroz dva specijalna rezervata prirode, predelom izuzetnih odlika, područjem planiranim za zaštitu predela izuzetnih odlika, međunarodnim ekološkim koridorima od evropskog značaja, kao i brojnim lokalnim ekološkim koridorima, što bi dugoročno izazvalo negativne implikacije i na demografske i ekonomske odlike planom obuhvaćenih teritorija.

Zbog svih navedenih propusta i kršenja propisa RERI zahteva od Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture da obustavi nezakoniti postupak i ponovi javni uvid.

ostanite toku

Prijavite se za naše objave:

Some description text for this item

RERI je nevladina i neprofitna organizacija, osnovano radi realizacije ciljeva u oblasti zaštite, očuvanja i unapređenja životne sredine i održivog korišćenja prirodnih resursa.

© 2023 RERI – Regulatorni institut za obnovljivu energiju i životnu sredinu | Sva prava zadržana

Na vrh