Foto: screenshot covid19.rs decembar 2020.

U jeku drugog talasa epidemije virusa COVID-19, 4. decembra 2020. godine, kada je broj zaraženih u jednom danu bio blizu 8000, sa oko 7000 hospitalizovanih – RERI i 7 organizacija civilnog društva (Beogradska otvorena škola, Centar za kulturnu dekontaminaciju, Inicijativa Pravo na vodu, Ministarstvo prostora, Ne davimo Beograd, Organizaciju za političku ekologiju Polekol i WWF Adria) ukazale su na nemogućnost održavanja javnih rasprava usled opravdanog rizika po ugrožavanje zdravlja učesnika. Vladi i ministarstvima Republike Srbije, kao i Gradskoj upravi Grada Beograda javno je upućen zahtev da se, bez odlaganja, obustave svi postupci javnog uvida u planske akte i svi postupci procene uticaja na životnu sredinu, do ukidanja vanredne situacije.

Nepunih nedelju dana nakon podnošenja pomenutog zahteva, održana je sednica Komisije za planove Skupštine grada Beograda na kojoj je usvojena procedura održavanja javnih uvida i javnih sednica za vreme trajanja pandemije. Ubrzo nakon toga 12. decembra 2020. godine pomenuta procedura oglašena je i na sajtu Grada Beograda od strane Sekretarijata za urbanizam i građevinske poslove.

Smisao ove sednice u okolnostima veoma nepovoljnih epidemioloških uslova, trebao je biti pronalaženje strategije kojom se neće ugroziti zdravlje ljudi niti demokratska načela, oslabiti pozicija struke i budući prostorni razvoj i prosperitet. Na Komisiju za planove Skupštine grada Beograda spao je moralni teret da stane u zaštitu građana i svih pomenutih vrednosti i posluša apel branioca javnog interesa za dlaganjem javnih sednica. Međutim, odgovor koji je usledio sušta je suprotnost savesnom ponašanju donosioca odluka, a kao epilog sednice usledilo je usvajanje procedure kojom se grubo krše demokratska načela i građani direktno izlažu rizicima od zaraze korona virusom.

U svega tri pasusa naloženo je da će se sa javnim raspravama nastavi i da se one održavaju u skladu sa epidemiološkim merama koje je propisala Vlada, ali i uz oštre restrikcije prisustva građana (samo po jedan predstavnik dozvoljen je za svaku grupu građana) i predstavnika institucija (samo ,,neophodne’’) i medija- kojima je pristup zabranjen.

Ovakvim činom potpuno je obesmišljena institucija javnog uvida i brojna planska rešenja ostala su proceduralno uskraćena učešća javnosti što je sigurno ostavilo ogromne posledice po njihov kvalitet a na duže staze – i nesagledivu štetu po javni interes. Pod izgovorom sprovođenja epidemioloških mera, zainteresovana javnost označena je kao prepreka koju je neophodno preskočiti. Zloupotrebom epidemioloških okolnosti, nizom protivzakonitih i improvizovanih procedura na brojnim javnim sednicama kontroverznih projekata poput urbanizacije dela Makiškog polja u Beogradu i izgradnje fabrike Linglong u Zrenjaninu – javnost je doslovno zadržana pred vratima javnih ustanova.

Komitet za pitanje usklađenosti sa odredbama Arhuske konvencije, čija potpisnica je i Republika Srbija, naglasio je da se Konvencija primenjuje u celosti i sa jednakom snagom tokom pandemije COVID-19 i da prava garantovana Konvencijom ne mogu biti umanjena. Shodno tome, ugovorne strane ne mogu opravdati bilo kakvo ograničenje prava na učešće javnosti u postupcima donošenja odluka iz Konvencije pozivanjem na pandemiju COVID-19 ili na potrebu brzog ekonomskog oporavka zbog posledica pandemije.

Batut statistika COVID

Tek nedavno, čak 3 meseca od apela organizacija civilnog društva, a potom i sporne sednice Komisije za planove – na pomolu je neočekivani obrt. Naime sredinom marta 2021, na sajtu grada Beograda oglašene su vesti o odlaganju tri1 javne sednice Komisije za planove uz argumentaciju da je zainteresovanost građana velika i da je trenutna epidemiološka situacija nepovoljna. Prema bazi podataka Ministarstva zdravlja na dane kada su oglašena odlaganja pomenutih sednica, broj zaraženih virusom COVID-19 iznosio je 4,590 (10. mart 2021), odnosno 5.446 (17. mart 2021). Podsetićemo da je na dan kada je Vladi Srbije upućen zahtev za obustavljanje svih javnih sednica (04. decembra 2020) broj zaraženih bio 7782.

Iz svega navedenog, nameće se zaključak o veoma neodgovornom i nesavesnom ponašanju Vlade Republike Srbije i Komisije za planove Skupštine grada Beograda tokom trajanja pandemije. Donešene odluke i sprovedene mere ne samo da su u direktnoj koliziji za aktuelnom epidemiološkom situacijom zbog koje su i usvojeni – već je domino efekat štetnih posledica na ovaj način usvojenih rešenja ugrozio budući razvoj nekih od najvažnijih prostornih celina. Sa svim ovim problemima građani (ali i donosioci odluka) će biti primorani da se nose i dugo nakon završetka ove pandemije.


1

  • 10.03.2021: Nacrt plana detaljne regulacije dela područja između ulica: Mokroluške, Miška Jovanovića, Kraljevačke i Zaplanjske, gradska opština Voždovac
  • 10.03.2021: Nacrt plana detaljne regulacije za soabraćajni potez UMP-a od saobraćajnice T6 do pančevačkog mosta – sektor 3, od izlaska iz tunela u dr Milutina Ivkovića do čvora „šumice“, gradske opštine Savski Venac i Voždovac
  • 17.03.2021: Nacrt plana detaljne regulacije područja između privredne zone „autoput” i aerodroma „Nikola Tesla”, Gradska opština Novi Beograd
ostanite toku

Prijavite se za naše objave:

Some description text for this item

RERI je nevladina i neprofitna organizacija, osnovano radi realizacije ciljeva u oblasti zaštite, očuvanja i unapređenja životne sredine i održivog korišćenja prirodnih resursa.

© 2023 RERI – Regulatorni institut za obnovljivu energiju i životnu sredinu | Sva prava zadržana

Na vrh